راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی
سرخط خبرها

افزایش حملات قلبی و سکته مغزی با مصرف ماری جوانا

  • کد خبر: ۲۱۶۱۱۸
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
افزایش حملات قلبی و سکته مغزی با مصرف ماری جوانا
ماری جوانا از مواد مخدر رایج بویژه در بین جوانان در جهان است

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس نتایج این مطالعه، کشیدن، بخار کردن یا خوردن ماری‌جوانا حتی در افرادی که هیچ‌گونه بیماری قبلی ندارند و دخانیات مصرف نمی‌کنند، با افزایش قابل توجه خطر حمله قلبی و سکته مغزی همراه است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که هر دو گروه مصرف‌کنندگان روزانه و غیرروزانه ماری‌جوانا در مقایسه با افرادی که این ماده مخدر را مصرف نمی‌کردند، با افزایش خطر بیشتر قرار گرفتن در معرض حمله قلبی و سکته مغزی روبرو بودند.

این درحالیست که خطر ابتلا به عوارض یاد شده برای مصرف کنندگان روزانه به طور قابل توجهی بالاتر است، به نحوی که خطر سکته مغزی در میان این افراد ۴۲ درصد و خطر حمله قلبی نزد آنها ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، با افزایش تعداد روزهای مصرف ماری‌جوانا در ماه، شدت و احتمال وقوع این حملات نیز بیشتر می‌شد.

بر اساس گزارشی که به تازگی شبکه خبری یورونیوز منتشر کرده، "آبرا جفرز" تحلیلگر داده در بیمارستان عمومی ماساچوستِ شهر بوستون آمریکا و محقق در زمینه تبعات مصرف دخانیات و ترک سیگار می‌گوید: دود ماری‌جوانا تفاوت چندانی با دود تنباکو ندارد جز آنکه اولی حاوی ماده‌ روان‌گردان THC (تتراهیدروکانابینول) و دومی آغشته به نیکوتین است.

به گفته وی، این مطالعه نشان می‌دهد که کشیدن (دود کردن) ماری‌جوانا مانند کشیدن سیگار، خطرات قابل توجهی برای سیستم قلبی عروقی به همراه دارد؛ این یافته به ویژه با توجه به افزایش مصرف ماری‌جوانا و کاهش مصرف سنتی دخانیات، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

"رابرت پیج" استاد داروسازی بالینی و طب فیزیکی در مدرسه اسکاگزِ دانشکده داروسازی کلرادو آمریکا نیز می‌گوید: یافته‌های این مطالعه با تحقیقات دیگری که نشان داده مصرف روزانه ماری‌جوانا به افزایش بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است، همخوانی دارد.

به گفته این محقق، نتایج این مطالعه پیامدهای بسیار مهمی برای سلامت عمومی دارد و باید به عنوان فراخوانی برای عمل نزد تمامی متخصصین حوزه سلامت مورد توجه قرار گیرد چرا که این تحقیق به حجم انبوهی از تحقیقات و داده‌های دیگر افزوده می‌شود که نشان می‌دهند مصرف ماری‌جوانا و بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است ترکیب بالقوه خطرناکی باشند.

آقای پیج در انجام این مطالعه نقشی نداشته اما پیش‌تر ریاست گروه نویسندگان داوطلب بیانیه علمی سال ۲۰۲۰ در رابطه با مصرف پزشکی و تفریحی ماری‌جوانا و سلامت قلب و عروق را بر عهده داشته‌ است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->